lördag 25 juni 2011

Midsommardagen

Riktigt lyckad dag igår. Barnen charmade in Farfars grannar hur mycket som helst. Det plockades fram gamla fina bilar att leka med och de bra smultronställena visades upp.

Mycket mat åts och det dansades även runt midsommarstången. Till en början i Mami och Papis respektive famnar, men lagom till Små grodorna så hoppade de ner och dansade själva. De köpte glass och fiskade fiskdamm. Jag kanske inte var alltför imponerad av innehållet i fiskdammspåsarna - P1 fick en fiskrev med krok och allt - som jag beslagtog ganska snabbt. Sedan tycker ju jag att det är rätt trist att påsarna är uppdelade i kill- och tjejpåsar. Finns det inte nog med saker som båda kan leka med...? Och vad är det som är "pojkaktigt" med såpbubblor, som P2 fick i sin påse...?

Efter dansen blev det tårta och sedan fortsatte barnen att leka med grannarnas leksaksbilar medan vi förberedde middagen. Inte för att vi var hungriga, men det är man å andra sidan aldrig på midsommarafton. Inte jag i alla fall. :)

Pusselbitarna höll sig vakna till tiotiden, sedan gick de och lade sig - på egen begäran. Så som sagt, på det hela taget en bra dag. När jag vaknade i morse hade jag en liten kamin på ena sidan - P2 - och en liten kamin som låg över mina ben - P1. Maken låg helt ensam i den andra sängen.

Idag har det varit både sol och mulet, dessutom regn till och från. Vi stannade hos farfar till lunch och sedan bar det hemåt för att träffa A1. När hon kom sov Pusselbitarna lunch, men när de vaknade bar det av på utflykt till Hästa gård. Vi hann med en liten fika innan caféet stängde - rent tekniskt så kom vi dit innan de stängde och fikade när det var stängt... Riktigt bra service - och sedan tittade vi på djur. Det blev inte en så lång rundtur som vi tänkt p g a regnet som startade igen, men Pusselbitarna verkade gilla hönsen, grisarna, kossorna och hästarna som vi i alla fall hann se.

När vi kom hem igen var det dags för middag innan vi promenerade ner till Spånga station för att vinka av A1. På väg hem passade vi på att handla lite innan vi gick hemåt. Barnen fick leka lite när vi kom hem och somnade slutligen vid 21.30 efter lite Pingo-tittande på iPaden i sina egna sängar.

Hur var din midsommar - traditionell eller originell?

1 kommentar:

  1. Jag har haft lite trubbel med att kommentera dina bloggar - därav min totala tystnad...
    Vår midsommar var traditionell för oss - inget särskilt "midsomrigt" grillande hos samma kompisar - konstant ensamma om att vara par utan barn, men det var helt okej, vi vetju att det förmodligen var den sista!

    SvaraRadera