söndag 10 april 2011

Nyläst...

The Wives of Bath (2005). Skriven av Wendy Holden.

Jag hittade den på Galna dagar-rean i Helsingfors och blev intresserad. Började läsa den när vi fikade och åt lunch i stan, fortsatte i går på båten och läste klart den i morse när jag väntade på att Maken skulle vakna.

Boken handlar om ett antal par som alla ska få sitt första barn. Huvudpersonerna är Alice - som arbetat som välbetald jurist i New York men som träffar en militant miljöaktivist och blir gravid - och Hugo som säljer fastigheter och är gift med en ovanligt otrevlig journalist som ser ganska lätt på det där med trovärdiga källor.

När journalisten - Amanda - inser att bebisen inte var den där vackra, perfekta accessoaren till hennes hektiska liv så drar hon. Ensam kvar står Hugo tillsammans med deras son Theo. Nu ska han balansera föräldrarollen - som han inte riktigt velat ha - med arbete. Inte det lättaste.

Jag gillade boken. Enkel och lättsmält. Jag låg och läste en del repliker högt för Maken, en klart tecken på att boken gick hem hos mig. :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar