tisdag 4 augusti 2009

Dalslandsresa 2009

Vi passade på att göra en liten rundtur i Dalsland när vi var hemma hos mamma. Jag och Maken packade in Mamma och Faster i bilen. Brodern packade in sin familj i deras bild och så åkte vi uppåt.

Stopp nummer 1 blev Dalslands glashytta. Riktigt snygga föremål, både prydnadsföremål och bruks-dito. Jag köpte en liten söt glaskatt. Maken slog till på en smidesljusstake att sätta upp på väggen. I stugan bredvid fanns även fruktansvärt gott, hembakt fika. Rekommenderas verkligen. Det är dock inte ett ställe som man råkar hitta, nej, det behövs ett mål och en mening med den resan.

Därefter hittade vi en antikaffär/loppis, Gunillas antik och kuriosa i Köpmannebro. Passade på att ringa Svärföräldrarna och köpte därefter på mig lite av den servis de vill ha mer av, Koka. Gigantiskt ställe, tre hus bestod hela affären av sammantaget.

I ladugården fanns tyger, dukar, skor, pälsar o s v. Jag och Brorsbarnen hade fruktansvärt roligt när vi provade gamla hattar och struttade runt med krokodilskinnsväskor. Får man över huvud taget ta in sådana i Sverige idag? Dessutom fanns det 2,8 meter anakondaskinn till försäljning där också. Scary...

När vi kommit så pass långt var det dags för ett bad. Jag hade i ett svagt ögonblick tagit med mig badkläder och nu skulle det badas. Det var kallt. Dessutom blev vi inte så lite oroliga när vi såg skylten vid vägen:


Min bror kom med den bästa tolkningen: "Har vi åkt så här långt för att bada så är det ingen idé att klaga. I med dig unge!"

Lunch i Bengsfors därefter. Barnen ville ha thai eller kinesiskt. Med oss hade vi dock vår faster, 80-plus och benhård vegetarian. Jag var lite oroad, men vi hittade något för alla smaker. (Som en parentes kan nämnas att jag vägrade sätta min fot på stället där man särskrev *allt*, inklusive ordet tallrik.)

Slutklämmen blev först ett besök på godisfabrik och sedan Baldersnäs. Jag var där på någon skolutflykt för typ hundra år sedan, men det var kul att se det igen. Numera kanske mest känt för att Ingvar Oldsberg köpt det (och sålt av någon del igen om jag fattat rätt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar