lördag 9 april 2011

Helsinki

Vi har haft kanonväder, blå himmel och sol. När vi gick i skuggan var det kyligt, men inte för kallt.





Man kan inte undgå att förstå i vilket land man befinner sig. På så gott som varenda husvägg vajar den finska flaggan.





Vi hamnade vid ett köpcentrum som vi inte hade besökt tidigare. Inte säker på vad det hette, men det var också en stor busstation. Idag var det uppträdande, tre killar spelade och var riktigt duktiga.

Edit: Kampen heter det! Eller Kamppi på finska. Stort var det i alla fall. Och gott kahvi (kaffe) fanns det också.










Otroligt snygg butiksskylt. Tyvärr har jag inte en aning om vad de sålde eftersom affären var stängd. :-(






Ingen Helsingforsresa utan ett besök på Stockmann. Det blev dock inget längre stopp denna gång eftersom det pågick något som kallades "Galna dagar" där, med galet mycket folk.





Det lilla torget mittemot Stockmann. Bakom statyn pågick - såvitt jag förstod - någon sorts valkampanj. Väldigt många människor med plakat, affischer och flygblad.

Slutligen: mina samlade intryck av Helsingfors, i bilder (och oh ja, det finns sjukt många snygga hus här, enligt mig ):















































(fåglarna på husväggen är maskerade övervakningskameror, tror jag)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar