fredag 18 februari 2011

Fiasko.

Jag tog med mina elever på teater idag och hade utlovat en bra föreställning för att väga upp de dåliga föreställningar som de sett tidigare. Det hände inte. Vi såg en överprissatt föreställning med halvtaskiga skådespelarinsatser, överlag ganska dåliga sånginsatser och utan sammanhang. När 15 minuter gått böjde sig en av eleverna fram till mig och frågade om det var det här jag menade med att det skulle vara en komedi. I så fall var jag nämligen dum.

Jag ska ta med en filmatisering till dem istället. Jag ger dock inte upp, förr eller senare måste vi hitta en bra föreställning. Några rekommendationer?

4 kommentarer:

  1. Du är så ambitiös, heja dig! Även om det inte blev en jättelyckad pjäs så kommer eleverna att minnas att du tog med dem, engagerade dig för deras skull och så själva grejen runt omkring - tror jag.

    Jag kan INGET av det som går i år på teatrarna tyvärr, annars brukar jag alltid ha något inbokat.
    Men nu mindes jag plötsligt när jag tog med åttor (på vår gemensamma skola) på Mio min Mio på Stadsteatern. Det var lyckat, en superambitiös klass förstås... Men jag blev lite generad när det visade sig att de kanske var lite för gamla för just den pjäsen, och möjligen var de för artiga för att kritisera mitt förslag - men som sagt, upplevelsen är nog ändå värt det! Och Astrid Lindgren som klassiker kan väl inte bli helt fel? Snyggt och på en riktig teater...

    Lite knepigt - kan ju inte vara helt "vuxenteater" för den åldern. Minns med fasa att jag denna första lärartermin råkade visa något nästan gladporrigt på film i en tyskagrupp! Jag blev tvungen att stänga av filmen mitt i... Aldrig mer gjorde jag om misstaget att inte se filmen själv i förväg! Oj, vilken kommentarspamming det blev nu... Sorry!

    SvaraRadera
  2. Alltid kul med långa kommentarer! :) Ska försöka få med dem på Stadsteatern eller Dramaten. Problemet är väl att det oftast är föreställningar på kvällstid eller på helgen. Lite svårt att få med eleverna på det om det är på deras fritid...

    SvaraRadera
  3. Sant! Jag har hört mig för i någon annan klass och då har de backat när de förstått att det blir kvällstid frivilligt...
    Men nog borde det dyka upp några bra skolföreställningar dagtid - bättre tur nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att det gör det. Måste kolla mer ingående på utbudet...

    SvaraRadera